Tuesday, August 16, 2011

Setelah Lame menyepi...Kini kembali

Salam Semua....agak lame aku xsentuh blog ni..mule2 xde idea, kemdian bz, and then blh lupe tros yg aku ade blog..aduyai!laa ni bulan puase, preparation aku dgn sang suami sederhana je..byk yg perlu dipertimbangkan.antaranya..

Belanja minyak n tol ke KL n Taiping;
Belanja baju raya kami sekeluarga;
Duit Raya sanak saudara;

sume tu nk dkt seribu jugak tu..thn ni, kami bercadang nk beraya dgn baju tema ala-kuning bersempena..ala tau2 jela tgh hot ttg B***** tuu..

Itu utk raye, tp aku lebey concern pada bulan puase ni..time puase ni aku jage iman (x anto le g umah pengasuh).n aku just bg susu badan n makanan tambahan spt bubur nasi, snack biskut, buah2, n xlupe beras segera die, iaitu cerelac..lepas ni aku akan berkongsi cara bagaiman aku menyediakan makanan untuk si kecik ni..berbalik pasal persediaan td, aku telah google utk tau cmne org yg menyusukan anak full time menjaga anak ketika bulan puase..beberapa tips nye adalah:

1/kne mkn 3 kali mknn berat selepas berbuka..
2/mkn kurma yg byk ketika bersahur(3 biji ok..)
3/minum air susu yg dibancuh dgn fiber/serat seblum tdo dan sesudah sahur (klo susu loye, milo pun ok..)
4/ketika xlarat ucaplah Allahuakbar sambil menggenggam tgn, mmg mujarab,tenaga kembali pulih..
5/ketika marahkan anak ucaplah Subhanallah supaya dpt tingkatkan kesabaran
6/ketika menyediakan mknn untuk berbuka ucaplah Alhamdulillah ade rezeki utk berbuka..

InsyaAllah kesemua di atas akan dapat membantu kawan2 yg len sume dan diri aku sendiri..selama 17 hari berpuase, alhamdulillah masih bertahan..iman pun dah bermacam ragam diperlihatkan kpd kami..btollah kate org, anak mmg pengubat segalanye..wassalam..

No comments:

Post a Comment