Friday, August 19, 2011

sahur oh sahur..

huhu..kesah pada arini adalah tidak bangun SAHUR!!!...Ya Rabbi, perkara yang amat penting buatku adalah bgn sahur..nk wat cmne, mlm td iman da stay up dok men dr kul 2 smpi kul bpe ta, aku pun tertido..Iman pun tertido sendiri..huhu..udahnye, kunci jam pun x dengar..cian hubby aku..

td aku ade buat mknn iman..ingt x, yg aku nk kongsi resepi dgn korg?..actually, tiap2 ari aku masak bubur kosong die dlm segenggam, air budget2 sendiri..(kadang terkeras, kdg terlembut)..
then, aku masak lauk die pulak..resepi arini adalah ikan bilis bersama tauhu lembut dan bayam merah..

mula2, tumis 1/2 bawang kecil dgn sedikit je minyak..
then masukkan 6/7 ekor ikan bilis(kalo nk rase ag best, letak byk sikit, tp tkot batuk pule)
pehtu letak air byk skit, smpi xnmpk minyak..
kemdian letak la tauhu lembut n bayam..
tunggu sampai mendidih..

bile nk idangkan utk si manja, amek la dlm 2 sudu besar(ikot selera anak) bubur ditambahkan dgn kuah td..xlupe tauhu td di pecahkan ketul2 kecik..
tgkla, klo bru nk masuk 7 bulan, kne lenyekkan dgn penapis..klo iman ni dah nk masuk 8 bulan, suke yg lenyek2..aku tau pun ble die main hembus2 bile time mkn..huhu!..skang aku just kacau bubur yg lembut tu dgn kuah je..sbb bubur tu kn dah pecah2 n soft, so jgn tkot nk bg tros..tp kne tgk gak kesesuaian pada suapan pertama tu..

ok laa..smpi cni je dolu..daaa...

No comments:

Post a Comment